Konsultti toimitusjohtajalle: ”Kenen vastuulla on, jos työntekijäsi eivät tee sitä, mitä heidän pitäisi tehdä?”
Toimitusjohtaja: ”No, se vähän riippuu…”
Konsultti: ”Ei riipu. Vastuu on sinun.”
Periaatteessa asia on näin. Tosin toimitusjohtajaa helpottaa
varmaankin tieto, että hänessä ei kuitenkaan ole mitään vikaa. Kyse on itse
asiassa siitä, että asioita ei ole kommunikoitu työntekijöille oikein. Ja tämä
asia voidaan muuttaa.
NLP:n (neuro-lingvistisen ohjelmoinnin) yksi perusolettamuksista on, että ”kommunikointisi
merkitys on aikaansaamassasi vasteessa”. Toimitusjohtajamme tapauksessa
siis voitaisiin sanoa, että mikäli hänen viestimänsä asia ei ole saanut
työntekijöissä aikaan toivotunlaista käyttäytymistä ja toimintaa, hänen
viestinsä ei ole tavoittanut työntekijöitä oikealla tavalla. Kommunikoinnissa ei useimmiten olekaan niin tärkeää se mitä sanoo, vaan se miten sen sanoo.
Ehkäpä suurin haasteemme kommunikaatiomme perille saamisessa
on se, että viestimme vastaanottajat ovat yksilöllisiä. Toisin sanoen, viesti,
jonka joku henkilö ymmärtää ja joka hän motivoi häntä toimintaan, ei saakaan
jossain toisessa henkilössä aikaan samanlaista vastetta tai reaktiota.
Mistä tämä sitten johtuu?
Syitä on monia, eikä yksi sapluuna valitettavasti toimiin
kaikkiin tilanteisiin. Tässä kuitenkin muutamia merkittäviä seikkoja:
Vaikuttava aistikanava
Karkeasti ottaen meidät voidaan jakaa visuaalisiin,
kinesteettisiin ja auditiivisiin ihmisiin. Tosin merkille pantavaa on, että
mikään aistikanavistamme ei ole niin dominoiva, etteikö muillakin
aistikanavillamme olisi joskus suurtakin merkitystä. Lisäksi vaikuttava
aistikanavamme voi vaihdella esim. tilanteen mukaan.
Käytännössä tämä kuitenkin tarkoittaa sitä, että jotkut
meistä ottavat parhaiten vastaan visuaalista viestintää ja ymmärtävät puhetta
ja tekstiä, joka sisältää runsaasti visuaalisia termejä. Toiset taas
käsittelevät parhaiten kinesteettistä – tuntoaistia ja tunteita – hyödyntävää viestintää.
Ja jotkut kolmannet puolestaan vastaanottavat parhaiten sanallista viestintää.
Yksinkertaistettuna, joillekin ihmisille pitää näyttää
(tavalla tai toisella), mitä heidän tulisi tehdä, toiset taas ymmärtävät
tekemisen kautta ja joillekin asiat pitää selittää sanallisesti.
Metaohjelmat
NLP:n metaohjelmien avulla voimme kuvata ja kartoittaa
ihmisten eri piirteitä, jotka vaikuttavat heidän tapaansa ajatella, käyttäytyä
ja kommunikoida. Ymmärtämällä toisen henkilön metaohjelmia voimme ymmärtää
häntä paremmin sekä vaikuttaa hänen ajatteluunsa käyttämällä hänen
piirteeseensä sopivaa kieltä ja käyttäytymistä.
Näitä metaohjelmia on satoja, mutta tässä muutama merkittävä
kommunikointimme kannalta:
Proaktiivinen/reaktiivinen.
Toiset meistä motivoituvat tekemisestä ja asioihin tarttumisesta, toiset taas
haluavat harkita ja miettiä ennen toimintaa tai päätöksentekoa.
Proaktiivisille
ei usein tarvitse sanoa kuin ”eiköhän ryhdytä hommiin,” kun taas reaktiiviselle
toimii paremmin esim. lause: ”hetken harkittuasi olet varmasti valmis
toimintaan.”
Kohti/pois.
On ihmisiä, joita motivoi vahvasti se, mitä he voivat saavuttaa, mitä kohti he
ovat matkalla. Sitten on myös ihmisiä, joita motivoi enemmän se, mitä he voivat
välttää.
Niille, jotka
motivoituvat siitä, mitä he voivat saavuttaa, kannattaa luonnollisesti kertoa
siitä, mikä heitä odottaa, kun he toimivat tietyllä tavalla. Niille taasen,
jotka motivoituvat siitä, mitä he voivat välttää, on hyvä esitellä sama asia
kertomalla, että tekemällä näin vältät näitä ja näitä ikäviä asioita.
Sisäinen/ulkoinen
referenssi. Yksinkertaistettuna: toiset meistä kaipaavat runsaasti
palautetta työstään ja motivoituvat aina, kun sitä saavat (ulkoinen referenssi).
Toisilla taas voi olla vahva sisäinen standardisto, joka määrittelee heille,
milloin he tekevät hyvää työtä ja milloin eivät (sisäinen referenssi). Viimeksi
mainittuja jatkuva palautteen saaminen suorastaan ärsyttää ja laskee heidän
motivaatiotaan ja suoritustasoaan.
Menetelmät/vaihtoehdot.
Jotkut suorastaan rakastavat prosesseja ja ovat jopa hukassa, ellei heillä ole
selkeää menetelmää, jota noudattaa alusta loppuun. Joillekin taas on suorastaan
välttämätöntä, että heillä on aina vaihtoehtoisia toimintamalleja, joista
valita.
Ensin mainitut
ovat yleensä hyviä saattamaan asioita loppuun, jälkimmäiset puolestaan ovat pääsääntöisesti
hyviä luomaan prosesseja, mutta huonoja saattamaan niitä loppuun asti. Sillä,
annatko henkilölle valmiin prosessin noudatettavaksi vai vaihtoehtoisia tapoja
tehdä työ, voi olla suuri merkitys siihen ryhtyykö henkilö ylipäätään toimeen.
Kokonaisuudet/yksityiskohdat.
Jotkut meistä ovat hyviä hahmottamaan ja hallitsemaan kokonaisuuksia, toiset
taas innostuvat pienimmistäkin yksityiskohdista.
Jos sellaiselle
ihmiselle, joka hahmottaa paremmin kokonaisuuksia, lähtee heti kertomaan
yksityiskohdista, hän putoaa nopeasti kärryiltä – hänen on ensin ymmärrettävä
mihin kokonaisuuteen asia liittyy. Yksityiskohdistakin voidaan tämän jälkeen
kertoa, mutta ne eivät välttämättä häntä erityisesti innosta. Ihmiselle, joka
innostuu yksityiskohdista, voi toisaalta hyvin välittää ensin nk. ison kuvan,
kunhan pian mennään kuitenkin asian yksityiskohtiin. Jos yksityiskohtiin ei
mennä, tällainen ihminen voi helposti tulla levottomaksi.
Yllä esitellyt asiat ovat tiivistettyjä esimerkkejä niiden
merkityksestä kommunikointiimme, eivät siis missään tapauksessa kattava
esittely niistä. Näiden lisäksi on vielä koko joukko muitakin asioita, jotka
vaikuttavat siihen, meneekö viestimme perille ja saako se aikaan niitä vasteita
vastaanottajissaan, joita me toivomme saavamme aikaan.
NLP-koulutuksissa käydään läpi huima määrä asioita ja
tekniikoita, joiden avulla voimme merkittävästi edesauttaa viestimme
aikaansaamaa vaikutusta. Vaikuttava kommunikointi on todellakin meidän kaikkien
opittavissa oleva taito, olipa roolisi sitten työpaikan esimies, opettaja,
myyjä, isä, äiti tai mitä tahansa muuta, jossa tarvitset taitoja viestisi
perille saattamisessa.
Kysymys kuuluukin lähinnä: Mitä kaikkea se mahdollistaisi
sinulle, jos saisit viestinnälläsi aikaan juuri sellaisia vasteita muissa
ihmisissä, joita haluat?
Tilaa myös Hannu Pirilän ilmainen uutiskirje ja saat aika ajoin tietoa ja vinkkejä valmennusten, koulutusten, hekilökohtaisen kehittymisen sekä NLP:n maailmasta. Me emme tule tukkimaan sähköpostilaatikkoasi jatkuvilla viesteillä, vaan lähetämme viestejä ainoastaan silloin tällöin, kun mielenkiintoista tiedotettavaa ilmenee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti