torstai 16. tammikuuta 2014

Aivojemme RAS-järjestelmä

Aivoissamme toimii ja vaikuttaa hyvin mielenkiintoinen järjestelmä, jota kutsutaan nimellä RAS. RAS tulee englanninkielen sanoista Reticular Activating System (suomeksi Retikulaarinen aktivointijärjestelmä…). Tällä RAS:lla on meidän elämämme kannalta kolme erittäin kiinnostavaa ja tärkeää toimintoa tai tehtävää:
  1. Se kontrolloi aivojemme huomiointikykyä ja valppautta
  2. Se toimii eräänlaisena suodattimena tietoisen ja tiedostamattoman mielen välillä
  3. Se toimii eräänlaisena automaattisena tavoitehakuisena servomekanismina
Avataanpa asiaa hieman esimerkkien avulla:
Kuvitellaanpa tilanne, että olet matkalla vaikkapa New Yorkiin, USA:han. Olet lentokentällä ja juuri selvittänyt menestyksekkäästi turvatarkastuksen ja saavut alueelle, jossa on paljon kauppoja, baareja, kahviloita ja ravintoloita. On ruuhka-aika ja joka puolella on paljon ihmisiä, joista jotkut kiirehtivät jonnekin, jotkut shoppailevat, jotkut istuskelevat, jotkut juovat olutta, kuka tekee mitäkin. Ympärilläsi on paljon ääniä ja hälinää, puhutaan eri kielillä, kilistellään kahvikuppeja, naureskellaan. Huomaat, että sinulla on vielä jonkin verran aikaa koneen lähtöön, joten päätän tutkailla hieman kauppojen tarjontaa.
Jonkin ajan kuluttua havahdut yhtäkkiä kuulutukseen: ”Huomio matkustaja (sinun nimesi), teitä pyydetään siirtymään välittömästi lähtöportille 33. Koneenne on lähdössä.”
Kaiken tuon ympärilläsi olevan hälinän ja muiden kuulutusten joukosta RAS-järjestelmäsi on poiminut tuon sinulle tärkeän kuulutuksen. Aivosi ovat suodattaneen huiman määrän informaatiota tietoisuutesi ulkopuolelle, mutta RAS-järjestelmäsi ansiosta tuo sinulle tärkeä tieto on päässyt suodattimiesi läpi ja saa sinut reagoimaan siihen.
Toinen esimerkki RAS:sta: Jos olet auton omistaja tai haltija olet varmasti huomannut, että samanlaisia autoja kuin sinulla on yllättävän paljon liikenteessä. Jopa niin, että jos ajelet jollain hieman harvinaisemmalla merkillä ja mallilla, niin niitäkin tuntuu olevan liikenteessä enemmän kuin mitä rekisteröintitilastot antaisivat olettaa.
Entä sitten, jos vaihdat automerkkiä ja/tai –mallia? Yhtäkkiä niitä samanmallisia ja/tai –merkkisiä autoja tuntuu olevan liikenteessä paljon enemmän kuin aiemmin!
Naisilla vastaavana esimerkkinä saattaa toimia esimerkiksi uuden puseron tai mekon osto. Jos olet juuri ostanut itsellesi uuden vaatekappaleen, niin eikö vain, että jos jossain kaupungilla vain vilahtaakin joku, jolla on samanlainen vaate yllään, huomaat sen takuuvarmasti?
Samalla tavoin, jos olet päättänyt vaihtaa autoa tai ostaa uuden mekon, RAS-järjestelmäsi avulla huomaat päivän lehteä lukiessasi varmasti kaikki automainokset tai mekkomainokset sekä ilmoitukset ja aiheita käsittelevät artikkelit.
Tällä tavoin RAS siis päästää läpi mielesi suodattimistasi sinulle sillä hetkellä tärkeää informaatiota ja kiinnittää tietoisen huomiosi näihin asioihin.
RAS:n kolmas toiminto, automaattisena servomekanismina toimiminen, puolestaan toimii vähän samalla tavoin kuin lentokoneen automaattiohjaus.
Jatketaanpa tuota tarinaasi hieman siitä lentokentällä olosta. Olet siis kuulutuksen jälkeen kiiruhtanut lähtöportille 33 ja ehtinyt New Yorkin koneeseen ja istut nyt huojentuneena koneessa matkalla kohti New Yorkia. Koneen ohjaamossahan istuu aina vähintään kaksikin pilottia, jotka vastaavat siitä, että kone lentää turvallisesti määränpäähänsä. Tosiasiahan kuitenkin on, että kukaan heistä ei istu koko ajan ohjaimissa aktiivisesti konetta lentäen, vaan heti kohta nousun jälkeen ohjausvastuu siirretään automaattiohjaukselle. Järjestelmälle siis vain kerrotaan mikä on määränpää ja sen jälkeen tämä järjestelmä huolehtii jatkuvasti kurssinkorjauksista, pitäen huolta siitä, että kone on koko ajan matkalla oikeaan suuntaan.
Pitkälti samalla tavoin toimii myös RAS-järjestelmämmekin. Kun aivomme tietävät mihin me haluamme mennä, mitkä ovat tavoitteemme elämässämme, RAS-järjestelmämme ikään kuin aktivoituun niiltä osin ja päästää läpi ja suorastaan syöttää meille näihin tavoitteisiimme liittyvää informaatiota, luotsaten meitä jatkuvasti kohti määränpäätämme. Lentokoneessa automaattiohjaus antaa käskyjä koneen moottoreille ja siivekkeille, joiden avulla nämä korjaukset ja suunnanmuutokset toteutetaan. Ihan näin automaattinen meidän servomekanismimme ei kuitenkaan ole. Meidän tehtäväksemme jää tuo toiminta RAS-järjestelmämme antamien ohjeiden ja viestien perusteella.
Näin ollen onkin äärimmäisen tärkeää, että tavoitteemme ovat oikein asetettuja, sillä RAS-järjestelmämme vie meitä niitä asioita kohti, joita ajattelemme ja joita pidämme tärkeänä. Tavoitteittemme lisäksi toki myös mm. uskomuksillamme ja arvomaailmallamme on suuri merkitys siihen, mitä RAS-järjestelmämme suodattaa.
“Sisäinen ohjausjärjestelmäsi vie sinua kohti niitä asioita joita ajattelet. Jos katselet päämääriesi sijaan rajoitteita, törmäät noihin rajoitteisiin koko ajan.” - Bobbe Sommer
Kun ymmärrät RAS-järjestelmän merkityksen ja arvon, opit myös pitämään fokuksesi sinulle tärkeissä asioissa. Kun sinulla on selkeä päämäärä ja tavoite, kun tiedät mitä haluat, niin sinun ajatuksesi ja toimintasi alkavat tiedostamattomastikin suuntautumaan niitä kohti.

(Kirjoitus on osa Hannu Pirilän uuden Oma sininen meresi -kirjan kolmannesta luvusta, blogikirjoituksen muotoon muokattuna)



Tilaa myös Hannu Pirilän ilmainen uutiskirje ja saat aika ajoin tietoa ja vinkkejä valmennusten, koulutusten, hekilökohtaisen kehittymisen sekä NLP:n maailmasta. Me emme tule tukkimaan sähköpostilaatikkoasi jatkuvilla viesteillä, vaan lähetämme viestejä ainoastaan silloin tällöin, kun mielenkiintoista tiedotettavaa ilmenee.

Kirjoita alla olevan lomakkeen ylimpään kenttään sähköpostiosoitteesi, keskimmäiseen kenttään etunimesi, alimpaan kenttään sukunimesi ja klikkaa sitten "Subscribe" -painiketta. Niin helppoa sen on.

Liity postituslistalle:

* indicates required

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti